Η European Association of Communications Agencies (EACA), που εκπροσωπεί πάνω από 2500 επιχειρήσεις διαφήμισης και επικοινωνίας σε όλη την Ευρώπη, προειδοποιεί ότι ο νέος κανονισμός της ΕΕ για την πολιτική διαφήμιση κινδυνεύει να φιμώσει την απαραίτητη πολιτική επικοινωνία κατά τη διάρκεια μιας κρίσιμης εκλογικής περιόδου στην Ευρώπη.
Χωρίς επείγουσες διευκρινίσεις και προσαρμογές, πολλά μέσα ενημέρωσης και εταιρείες επικοινωνίας σε πολλά κράτη μέλη αναγκάζονται να αποσυρθούν από την πολιτική διαφήμιση. Το αποτέλεσμα είναι μια δημοκρατική συσκότιση που βλάπτει δυσανάλογα τα νέα κόμματα, τις τοπικές εκστρατείες και τους νέους ψηφοφόρους.
«Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός για την Πολιτική Διαφήμιση τίθεται σε ισχύ στις 10 Οκτωβρίου 2025, και όμως δεν έχουμε λάβει ακόμη τις διευκρινίσεις που υποσχέθηκε η ΕΕ. Η σύγχυση είναι πολύ πραγματική. Για παράδειγμα, η πατρίδα μου, η Ιρλανδία, οδεύει προς προεδρικές εκλογές, οι οποίες τεχνικά δεν αποτελούν πολιτικό διορισμό, ωστόσο οι υποψηφιότητες προέρχονται από πολιτικά κόμματα, επομένως και για αυτούς, αυτό έχει ξαφνικά γίνει ένα επείγον ζήτημα που χρειάζεται αντιμετώπιση», λέει η Charley Stoney, Διευθύνουσα Σύμβουλος της EACA.
Προσεχείς Εκλογές, Άμεσος Αντίκτυπος
Αρκετά Κράτη Μέλη οδεύουν σε εκλογές τους επόμενους μήνες, συμπεριλαμβανομένων της Ιρλανδίας, της Ολλανδίας και της Τσεχίας, παράλληλα με τις περιφερειακές και τοπικές εκλογές στην Πορτογαλία, τη Λετονία και τη Δανία, μεταξύ άλλων χωρών. Κι όμως, η εφαρμογή του κανονισμού ήδη προκαλεί συνέπειες στον πραγματικό κόσμο.
Στη Δανία, η ένωση μέσων ενημέρωσης της χώρας προειδοποίησε ότι όλες οι μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και το Google Ad Manager έχουν αποσυρθεί από την πολιτική διαφήμιση, αφήνοντας μόνο τις έντυπες, ραδιοφωνικές και υπαίθριες διαφημίσεις ως επιλογές καμπάνιας. Με τις τηλεοπτικές διαφημίσεις να μην επιτρέπονται στη χώρα και τις ψηφιακές διαφημίσεις να έχουν αποκλειστεί, οι νεότεροι ψηφοφόροι είναι ουσιαστικά μη προσβάσιμοι. Στη Λετονία, τα τοπικά ψηφιακά μέσα εγκαταλείπουν την πολιτική διαφήμιση, επικαλούμενα μη ρεαλιστικά βάρη συμμόρφωσης και έλλειψη εναλλακτικών εργαλείων. Καθώς οι τοπικές πλατφόρμες αποχωρούν από τον χώρο, οι εθνικές καμπάνιες χάνουν ζωτική εμβέλεια και οι ψηφοφόροι χάνουν επιλογές.
Σε μια εποχή που οι ηγέτες της ΕΕ υπερασπίζονται σθεναρά τις δημοκρατικές αξίες, ο κανονισμός στέλνει το αντίθετο μήνυμα. Στην πρόσφατη ομιλία του, ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Αντόνιο Κόστα, δήλωσε: «Η δημοκρατία χάνει αν την αντιπαραθέσουμε με την τεχνολογική πρόοδο... Πρέπει να μάθουμε πώς να ενισχύουμε τη δημοκρατία με τα εργαλεία που μας προσφέρει η τεχνολογική πρόοδος». Ωστόσο, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, η τεχνολογία και τα μέσα ενημέρωσης που τη χρησιμοποιούν αναγκάζονται να εξαιρεθούν εντελώς από τον πολιτικό διάλογο.
«Η επικοινωνία αφορά την παροχή όλων των απαραίτητων πληροφοριών και περιεχομένου στους ανθρώπους για να τους βοηθήσει να λαμβάνουν αποφάσεις σε έναν ελεύθερο κόσμο. Γιατί να αποκλείονται οι πολιτικές αποφάσεις; Η μη αποδοχή αυτού θα εμπόδιζε τους ανθρώπους από την ελεύθερη πρόσβαση στην πληροφόρηση και θα παραβίαζε, κατά την άποψή μας, έναν από τους πυλώνες της δημοκρατίας μας», ανέφερε ο Christian de la Villehuchet, Πρόεδρος της EACA.
Η EACA ζητά επείγοντα διάλογο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να διασφαλιστεί ότι οι πολίτες μπορούν να συνεχίσουν να έχουν πρόσβαση σε ποικίλες πολιτικές πληροφορίες. Η Επιτροπή πρέπει να μειώσει τα βάρη συμμόρφωσης στα τοπικά μέσα ενημέρωσης και εταιρείες επικοινωνίας, να παράσχει σαφείς κανόνες σχετικά με τη διαφάνεια και τις ευθύνες και να διασφαλίσει ότι όλοι οι πολιτικοί παράγοντες μπορούν να έχουν πρόσβαση σε κανάλια διαφήμισης και να προσεγγίζουν τους ψηφοφόρους σε ένα ελεύθερο και ανοιχτό δημοκρατικό περιβάλλον.
Για την υποστήριξη των εταιρειών επικοινωνίας, η EACA δημοσίευσε το Practitioners’ Guide to Political Advertising, με πρακτικά insights, checklists συμμόρφωσης και διευκρινίσεις. Ο οδηγός είναι διαθέσιμος στα μέλη του ΣΔΕΚ.